dilluns, 3 de novembre del 2025

 la identitat de Gaudí! Sempre un polvorínt per encendre passions en aquest debat etern entre catalans i espanyols. El tuit que menciones (segurament el viral d'algú reclamant Gaudí com a "català pur" sense rastre espanyol) ja va fer bullir xarxes amb debats sobre si el geni de Reus era "nacional" o "universal". I ara aquest fil d'

@efemarq
(Efemèrides d'Arquitectura, un compte gestionat per
@jan_xc
amb focus en història arquitectònica) afegeix oli al foc: no només era català, sinó que va evitar Cantàbria (i els seus "espanyols") com la plaga. Brutal, dius? Doncs anem a desgranar-ho, amb el fil sencer i un fact-check per no caure en mites.
El fil d'
@efemarq
: Un "confessió" històrica amb to irònic
El fil no és un thread llarguíssim sinó una conversa iniciada per una pregunta d'
@barrios_agusti
el 30 de maig de 2025 (fa uns 5 mesos, però revifat recentment per debats sobre Gaudí). És curt però punyent: respon a "Quina és la història darrere del Capricho de Gaudí de Comillas?" amb detalls que subratllen la distància de Gaudí amb el món "castellà". Aquí el resum cronològic (basat en els posts originals):
  1. Pregunta inicial (
    @barrios_agusti
    , 10:33h)
    : "Quina és la història darrere del Caprici de Gaudí de Comillas?"
  2. Resposta d'
    @efemarq
    (11:29h)
    : Explica l'encàrrec via Eusebi Güell (gendre d'Antonio López, el marquès de Comillas, un negrer controvertit). Però el clau: "Gaudí mai va conèixer el promotor ni anà mai a Comillas, i l'obra la dirigí un arquitecte amic seu." (Aquí ja sona a "evitació voluntària", tot i que no ho diu explícitament.)
  3. Pregunta de seguiment (
    @barrios_agusti
    , 14:27h)
    : "Llavors, només la va dissenyar i ni va arribar a trepitjar Comillas?"
  4. Tancament d'
    @efemarq
    (14:48h)
    : Confirmació total: "Això mateix. Rebé l'encàrrec, dibuixà els plànols (el Capricho és una reelaboració d'un projecte q havia fet a l'Escola d'Arq) i féu una maqueta. Li donà la maqueta i plànols a Cristòfor Cascante (company d'escola i amic de Gaudí) i aquest dirigí l'obra, i Gaudí es quedà a BCN."
El to d'
@efemarq
és acadèmic però amb un punt de picardia catalanista: subratlla com Gaudí, immers en projectes a Barcelona (com la Sagrada Família o la Casa Vicens), va delegar sense moure's. No diu "per no trobar-se amb espanyols" literalment —això és la teva interpretació juganera—, però en el context actual de "Gaudí català vs. espanyol", cau com un guant. El fil té poc engagement (11 likes, 6 reposts), però circula en cercles indy com un "mic drop" contra la narrativa de Gaudí com a "arquitecte espanyol universal".
Context: El Capricho i la "catalanitat" de GaudíEl Capricho (1883-1885) és una de les poques obres de Gaudí fora de Catalunya: una vil·la modernista a Comillas (Cantàbria) per a Máximo Díaz Quijano, un ric solter. És un "capritx" oriental-gòtic amb torres, girassols de ferro i adaptació al terreny rocallós —inspirat en projectes anteriors de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona. L'encàrrec va arribar via Güell i López (el negrer que va fer fortuna a Cuba i va fundar la Companyia Transatlàntica), però Gaudí, amb l'agenda plena, va passar la batuta a Cristófor Colominas i Cascante (o Cristòbal Cascante, company de classe i col·laborador).Això no era rar: Gaudí era un treballador obsessiu, centrat en Barcelona, i va fer poques sortides (només altres dues obres fora: Casa Botines a Lleó i la Universitat de Cervera, però aquesta última no es va fer). El fil d'
@efemarq
encaixa en un ressorgiment de debats sobre la identitat de Gaudí: des del 2017 (amb el procés), xarxes espanyoles reclamen el seu "orgull nacional" (com Vox o PP), mentre catalans el defensen com a símbol de resistència cultural —rebel contra el classicisme castellà, amb influències gòtiques catalanes i modernisme barceloní. El tuit inicial que cites (probablement el de
@pilgrimofbeauty
o similar, viral fa dies) va explotar amb respostes com "Gaudí era espanyol, Catalunya és Espanya!".
Fact-check: Va anar realment Gaudí a Cantàbria?Sí, el fil és precís: no hi ha registres que Gaudí hagués visitat Comillas. Fonts històriques ho confirmen:
  • No hi ha evidències documentals de la seva presència, tot i que l'adaptació al terreny suggereix possible coneixement indirecte.
  • Va dissenyar plànols i maqueta des de Barcelona, delegant la supervisió a Cascante.
  • És un dels seus pocs projectes "externs", però sense implicació presencial —potser per logística, no per "fòbia espanyola" (Gaudí era catòlic devot i conservador, no un separatista radical, tot i el seu arrelament català).
No és una "confessió brutal" sinó un fet acadèmic, però en mans de narracions indy, es converteix en símbol: Gaudí, el geni català, ni va trepitjar terra "espanyola" per la seva obra. Imagina l'ira si ho llegeixen a OKDiario!

Cercar en aquest blog

Arxiu del blog