L'influència del Consolat de Mar en el dret marítim modern és profunda i perdura fins avui, com un fil conductor des del Mediterrani medieval fins a les convencions internacionals contemporànies. Aquest compendi de lleis, compilat principalment al Regne de València entre 1320 i 1330, però amb arrels catalanes a Barcelona i influències de costums anteriors com les de Pisa i les Ordinacions de Ribera, va codificar pràctiques que van transcendir el seu origen local. Va ser traduït a l'italià, francès, anglès i castellà, i va servir de base per a codis posteriors a Europa i més enllà. Permet-me desglossar-ne els aspectes principals.
1. Base per a codis europeus posteriors
- Va inspirar directament compilacions com les Lleis d'Oléron (segle XII, França) i les Lleis de Wisby (segle XIV, Lliga Hanseàtica), que van estendre les seves normes al Nord d'Europa. Tot i que hi ha debats sobre intercanvis directes, el Consolat va homogenitzar costums mediterranis que van influir en el dret atlàntic.
- A Espanya, va romandre vigent fins al 1829, quan el Codi de Comerç el va substituir, però amb elements inspirats en ell. A Mallorca i Barcelona, es va aplicar fins a les decrets de Nova Planta (segle XVIII).
- Resolució de disputes i jurisdicció consular: Les regles per triar consols del mar i jutjar conflictes mercantils van establir models per a tribunals internacionals moderns, com els d'arbitratge comercial. Avui, el terme "Consolat de Mar" es fa servir per un servei d'arbitratge de la Cambra de Comerç de Barcelona.
- Dret de salvament i deure d'assistència: Un pilar fonamental és l'obligació d'ajudar vaixells en perill, independentment de la nacionalitat o conflictes bèl·lics. Això va influir en la Convenció de Brussel·les de 1910 sobre assistència i salvament, i es reflecteix a l'article 98 de la Convenció de les Nacions Unides sobre el Dret del Mar (UNCLOS, 1982), que obliga els vaixells a rescatar persones en perill al mar.
- Assegurances marítimes i contractes: Les ordenances sobre assegurances (afegides el 1435 a Barcelona) van propagar-se per Europa i van posar les bases per al dret d'assegurances modern, incloent bills of exchange i contractes de transport.
- Lluita contra la pirateria i seguretat naval: Normes sobre pirates, combois armats i expedicions van influir en lleis internacionals contra la pirateria, com la Convenció de les Nacions Unides contra el Delictes Organitzats Transnacionals.