diumenge, 26 d’octubre del 2025

 L'influència del Consolat de Mar en el dret marítim modern és profunda i perdura fins avui, com un fil conductor des del Mediterrani medieval fins a les convencions internacionals contemporànies. Aquest compendi de lleis, compilat principalment al Regne de València entre 1320 i 1330, però amb arrels catalanes a Barcelona i influències de costums anteriors com les de Pisa i les Ordinacions de Ribera, va codificar pràctiques que van transcendir el seu origen local. Va ser traduït a l'italià, francès, anglès i castellà, i va servir de base per a codis posteriors a Europa i més enllà. Permet-me desglossar-ne els aspectes principals.

1. Base per a codis europeus posteriors
  • Va inspirar directament compilacions com les Lleis d'Oléron (segle XII, França) i les Lleis de Wisby (segle XIV, Lliga Hanseàtica), que van estendre les seves normes al Nord d'Europa. Tot i que hi ha debats sobre intercanvis directes, el Consolat va homogenitzar costums mediterranis que van influir en el dret atlàntic.
  • A Espanya, va romandre vigent fins al 1829, quan el Codi de Comerç el va substituir, però amb elements inspirats en ell. A Mallorca i Barcelona, es va aplicar fins a les decrets de Nova Planta (segle XVIII).
2. Principis clau que persisteixen avui
  • Resolució de disputes i jurisdicció consular: Les regles per triar consols del mar i jutjar conflictes mercantils van establir models per a tribunals internacionals moderns, com els d'arbitratge comercial. Avui, el terme "Consolat de Mar" es fa servir per un servei d'arbitratge de la Cambra de Comerç de Barcelona.
  • Dret de salvament i deure d'assistència: Un pilar fonamental és l'obligació d'ajudar vaixells en perill, independentment de la nacionalitat o conflictes bèl·lics. Això va influir en la Convenció de Brussel·les de 1910 sobre assistència i salvament, i es reflecteix a l'article 98 de la Convenció de les Nacions Unides sobre el Dret del Mar (UNCLOS, 1982), que obliga els vaixells a rescatar persones en perill al mar.
  • Assegurances marítimes i contractes: Les ordenances sobre assegurances (afegides el 1435 a Barcelona) van propagar-se per Europa i van posar les bases per al dret d'assegurances modern, incloent bills of exchange i contractes de transport.
  • Lluita contra la pirateria i seguretat naval: Normes sobre pirates, combois armats i expedicions van influir en lleis internacionals contra la pirateria, com la Convenció de les Nacions Unides contra el Delictes Organitzats Transnacionals.
3. Impacte en el dret internacional actualEl Consolat és considerat un precursor directe de l'UNCLOS, que regula el 80-90% del comerç mundial per via marítima que esmentaves. Els seus principis d'usus et consuetudo maris (costums i pràctiques del mar) van evolucionar cap al dret consuetudinari internacional, integrant normes romanes, gregues i bizantines en un marc unificat. Fins al segle XX, es citava en judicis als EUA i Alexandria (1937), demostrant la seva vitalitat.En resum, sense el Consolat, el dret marítim modern seria molt diferent: és un llegat català que va globalitzar el comerç segur i just. Imagina si recuperéssim aquestes lliçons per debatre temes actuals com la sostenibilitat marítima o la ciberseguretat en vaixells

Cercar en aquest blog

Arxiu del blog