diumenge, 26 d’octubre del 2025

 Anàlisi Detallada de l'Informe 13/2025 de la Sindicatura de Comptes: Programa per a la Digitalització del Sistema Educatiu (#EcoDigEdu)

L'Informe 13/2025 de la Sindicatura de Comptes de Catalunya, publicat el 23 d'octubre de 2025, fiscalitza el desplegament del Programa per a la digitalització del sistema educatiu, finançat amb fons Next Generation EU a través del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR). Aquest programa, integrat en el Component 19, Inversió 2 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) de l'Estat, té com a objectiu reduir l'escletxa digital en l'educació, millorar les competències digitals i respondre als impactes de la COVID-19. Amb un pressupost total estatal de 989,18 milions d'euros, Catalunya rep 149,96 milions d'euros (15,16% del total), distribuïts en tres actuacions principals: dotació de dispositius mòbils (20,99 M€), equipament d'aules digitals (126,06 M€) i formació tècnica del professorat (2,91 M€). El programa s'executa des del 1 de gener de 2021 fins al 31 de desembre de 2025 (prorrogat des del 31 de març de 2025).Aquesta anàlisi es basa en el contingut de l'informe, estructurat segons les seves seccions principals. Destaco les troballes clau, les crítiques a la planificació, contractació i implementació, i les recomanacions. L'auditoria, realitzada en coordinació amb els Òrgans de Control Extern (OCEX) i el Tribunal de Comptes, segueix estàndards internacionals (ISSAI 300, 400) i se centra en el compliment normatiu i l'operativitat, sense avaluar l'impacte pedagògic.Introducció i ObjectiusEl programa respon a la necessitat de generalitzar l'accés digital en l'educació, prioritzant alumnat vulnerable i centres públics o concertats. Objectius específics a Catalunya:
  • Dotar almenys 42.194 alumnes (5è de primària) amb dispositius mòbils connectats.
  • Equipar almenys 34.950 aules amb sistemes interactius (panells digitals, robòtica, maletes audiovisuals).
  • Capacitar tècnicament 2.847 centres en l'ús dels equips.
Els fons són basats en hitos qualitatius i quantitatius (ex.: aprovació del programa al Q4 2021; 540.000 dispositius i aules al Q4 2025), amb transferències anticipades (31 d'agost de 2021) i controls interns per evitar frau. L'execució al 12 de novembre de 2024 mostra l'actuació 1 completada (130,28% de l'objectiu), mentre les actuacions 2 i 3 estan al 72,26% i 49,46%, respectivament.Cita clau: "El programa té per objectiu millorar l'equipament digital dels centres educatius per atendre les necessitats de l'alumnat i generalitzar l'accés digital a les aules per desenvolupar competències del segle XXI" (Secció 2).MetodologiaL'auditoria abasta el període 2021-2024, centrant-se en el Departament d'Educació i Formació Professional (DEFP) com a executor, el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) com a entitat instrumental, i centres educatius públics/concertats. Mètodes:
  • Anàlisi documental (lleis, pressupostos, contractes).
  • Entrevistes amb responsables del DEFP i CTTI, i coordinadors digitals.
  • Enquesta a 731 de 1.692 centres (taxa de resposta: 43,20%), revelant que el 74,42% dels centres identifiquen escletxes digitals rellevants.
  • Revisió de 1.503 actes de recepció (90,98% dels centres), plataformes com INDIC (Inventari Digital) i CoFFEE (repositori d'informació).
  • Seguiment d'execució financera al 31 de desembre de 2024.
No s'avalua l'impacte, sinó l'eficàcia operativa i el compliment MRR.Troballes Clau
Actuació
Pressupost (M€)
Execució (%) al 12/11/2024
Dades Principals
Observacions
1: Dispositius mòbils
20,99
100% (completada)
54.971 dispositius (130,28% objectiu); 67,27% assignats a alumnes; 1,96% amb incidències (reparacions/robatoris).
Excés de Chromebooks repurposats; només 60,58% de centres demanen signatura de préstec familiar.
2: Aules digitals
126,06
72,26%
25.256 aules equipades (74,11% centres públics); 89,50% panells; retards per Canal de Suez.
48,49% aules completes; 54,22% centres no permeten ús domèstic.
3: Formació tècnica
2,91
49,46%
1.408 centres capacitats (1.843 sessions); voluntària, amb <75% professorat participant al 48,83% centres.
Vinculada a instal·lacions; sobrecàrrega a zones rurals (40,78%).
Execució financera global: 62,56 M€ (41,72% del pressupost); diferències de 377.311 € no executats, compensats per sobreexecució a dispositius (+30,28%).Crítiques i Problemes IdentificatsL'informe destaca ineficiències estructurals que qüestionen l'eficàcia del programa:
  • Planificació: Absència d'un instrument específic; el Pla d'Educació Digital de Catalunya (PEDC, 2020-2023) no s'actualitza malgrat els 149,96 M€ addicionals. No s'analitza vulnerabilitat (ex.: dispositius a tots els de 5è, no prioritzats per baixos ingressos). Recursos insuficients: 18 personal temporal (de 24 previst) i coordinadors digitals sobrecarregats sense reforç (valoració de suport: 6,85/10).
    • Cita: "No hi ha un instrument explícit de planificació... no es van establir objectius operatius ni indicadors" (Secció 5.1).
  • Contractació: 4 contractes adjudicats a 2 empreses amb baixa competència (2 licitadors); procediments urgents injustificats (ex.: ED-2022-174, CTTI-2023-76), permetent lots grans que afavoreixen multinacionals. Incompliment de terminis LCSP (30 dies màxim entre subministrament i acceptació; fins a 4 mesos). Declaracions DNSH (No Significatiu Dany a la Natura) signades 2 anys tard.
    • Cita: "Dos dels expedients es van tramitar de forma urgent sense que... quedessin suficientment justificats" (Secció 5.2.1).
  • Implementació: Gestió centralitzada (acceptacions pel DEFP/CTTI) causa retards; plataforma CoFFEE com a simple repositori, no eina de gestió preventiva. Sobrecàrrega als centres (74,42% detecten escletxes, però sense suport); 710 dispositius inutils inicialment; formació voluntària baixa (menys del 75% professorat).
  • Gestió Financera: Execució baixa (41,72%); autoavaluacions tardanes (març 2025); publicitat MRR incompleta (ex.: manca d'emblemes UE en materials FAIG). Risc de reversió de fons si no es compleixen hitos al 2025.
Aquestes falles poden derivar en ineficàcia per reduir l'escletxa digital, malgrat valoracions positives dels centres (95,40% veuen dispositius com a útils).RecomanacionsL'informe proposa 5 mesures principals:
  1. Actualitzar el PEDC per integracions MRR i elaborar plans específics per actuació (objectius, indicadors, calendaris, avaluació amb experts).
  2. Implementar quadres de comandament per seguiment en temps real.
  3. Analitzar tasques de gestió d'equips i dotar recursos als centres sense imputar al pressupost del programa.
  4. Assegurar compliment estricte de terminis LCSP i publicitat MRR (logotips en tots els materials).
  5. Realitzar anàlisis de vulnerabilitat i presentar memòries avaluadores semestrals.
ConclusionsEl programa compleix parcialment amb normatives MRR, amb avanços notables en dotació (130,28%) però retards crònics en aules i formació (72,26% i 49,46%), derivats d'una planificació deficient i sobrecàrregues operatives. Sense correccions, s'encomana el risc de no assolir hitos al 2025, potencialment perdent fons UE i perpetuant ineficiències. L'informe subratlla la necessitat de controls més robusts per transformar inversions en impacte real, alineant-se amb l'esperit del PRTR. Aquest document reforça les denúncies d'OCTUVRE i Albano-Dante Fachín sobre "pilotassos" i malbaratament, cridant a una auditoria independent i rendició de comptes pública.

Cercar en aquest blog

Arxiu del blog