diumenge, 26 d’octubre del 2025

 L'Alertant Publicació d'Albano-Dante Fachín: Un Escàndol Educatiu Amagat a les Ombre?

Ei, si ets com jo i et bull la sang quan veus fons públics evaporant-se en "digitalització" sense sentit, aquesta publicació d'Albano-Dante Fachín (
@AlbanoDante76
) és com un terratrèmol silenciós. Publicada fa 7 hores (avui, 26 d'octubre de 2025), el filòsof i activista català –conegut per les seves crítiques ferotges al sistema educatiu i polític– crida l'atenció sobre un informe explosiu que, segons ell, hauria de ser titular de portada. "ÉS INCREÏBLE QUE AIXÒ NO ESTIGUI A LES PORTADES", diu, recordant una conversa amb un mestre amic: "Algú ha fet un bon pilotassu amb aquest material informàtic" –un eufemisme per dir que hi ha hagut un malbaratament massiu d'equipament car, com ordinadors i panells interactius, que acaben emmagatzemats sense ús. El link porta a una newsletter d'OCTUVRE (el seu mitjà independent), titulada Com és que això que expliquem avui no surt a les portades?, que destapa l'informe de la Sindicatura de Comptes sobre el Pla d'Educació Digital de Catalunya (PEDC). Passem-ho, com diu ell: aquí tens un resum detallat i estructurat, basat en el contingut de la newsletter.
Context: Qui és Albano-Dante Fachín i Què És OCTUVRE?Fachín, nascut el 1976 a Barcelona, és un pensador independent que ha col·laborat amb plataformes com El Singular Digital i ara lidera OCTUVRE, un espai crític dedicat a "desxifrar el poder" a Catalunya. Les seves publicacions sovint denuncien corrupció, ineficiències públiques i silenci mediàtic, amb un to urgent i col·loquial que convida a l'acció col·lectiva. Aquesta entrada s'alinea amb la seva línia: veu en aquest cas un símptoma de com els fons europeus (150 milions d'euros dels Next Generation EU) s'escampen sense control, beneficiant grans multinacionals mentre els mestres i alumnes queden desemparats.Contingut Principal de la Newsletter: Les Revelacions ClauL'informe de la Sindicatura de Comptes, publicat dijous passat (23 d'octubre de 2025), és el nucli: critica el desplegament accelerat del PEDC (lançat el 2019 per l'exconseller Josep Bargalló) sense planificació ni seguiment. Amb els fons Next Generation, es van injectar diners addicionals sense objectius clars, resultant en compres opaques i un risc de "col·lapse del sistema educatiu digital". El "pilotassu" al·ludeix a l'acumulació inútil d'equipament –com 30.000 panells interactius o "maletes audiovisuals"–, que arriba als centres sense formació ni necessitat real, evocant escàndols anteriors com el de material informàtic abandonat en magatzems.Aquí una taula amb les revelacions principals, extretes de l'informe i documents citats (manifestos de Coordinadors Digitals Catalunya, 2022; Intersindical-CSC, 2023; monogràfic UB, 2025):
Aspecte Crític
Detalls i Dades Clau
Crítica Principal (Cites de l'Informe/Sindicatura)
Manca de Planificació
El PEDC no inclou "objectius específics d’implementació" ni "indicadors de seguiment". Es van distribuir 375.000 ordinadors (fons FEDER) sense revisió per als nous 150M€ Next Gen.
"El Pla no inclou objectius específics [...] ni cap previsió pressupostària per al seu desenvolupament ni indicadors de seguiment". Risc de "desperdiciament" sense mesura d'impacte.
Contractacions Opaces
4 expedients adjudicats a poques empreses (Telefònica, Vodafone, Lenovo, Microsoft, Google). Només 2-4 licitadors per lot, sense competència real.
"Hi va haver un nombre molt reduït de licitadors [...] i els 4 expedients es van adjudicar a 2 empreses". Urgència injustificada en adjudicacions, possible favoritismes.
Desplegament Sense Suport
Dispositius a alumnes de 5è de primària sense anàlisi de vulnerabilitat cibernètica. Coordinadors digitals saturats, sense recursos addicionals.
"No es van dotar recursos addicionals als coordinadors digitals". Centres amb equipament car però sense formació: "Maletes" i robòtica inutilitzades.
Alertes Ignorades
Advertències des de 2022 (Coordinadors Digitals: "Falta de formació"); 2023 (Intersindical: "Risc de col·lapse"); 2025 (UB: "Ineficiència estructural").
El Departament va continuar "sense correccions", malgrat informes previs. Exemple: Compra de "catàleg de robòtica" sense avaluació pedagògica.
Aquestes dades apunten a un "enriquiment de proveïdors" mentre els centres educatius –amb més de 1.000 escoles afectades– lluiten amb saturació i obsolescència. L'autor compara-ho amb el Cas DGAIA (escàndol d'adopció infantil), on la pressió pública va forçar explicacions.Per Què No És Notícia? Anàlisi del Silenci MediàticFachín ho clava: "Com és que això no surt a les portades?". En un any electoral (amb eleccions autonòmiques a l'horitzó), temes com aquest podrien erosionar el Govern d'ERC-PSOE, però els mitjans mainstream (TV3, ARA, El Periódico) han donat cobertura mínima –només notes internes o ressenyes tècniques, sense escàndol. Raons possibles:
  • Política de Fons Europeus: Criticar el PEDC podria posar en risc més finançament UE, com els 1.000M€ pendents per a educació.
  • Interessos Corporatius: Les grans tech (Google, Microsoft) són aliades en projectes digitals; exposar-les podria tancar portes.
  • Fatiga Mediàtica: Després de casos com el 3% o Volhov, el públic està "desensibilitzat" amb corrupció "tècnica".
Segons dades de la Sindicatura, aquest silenci permet que el problema persisteixi: sense pressió, no hi ha rendició de comptes.Conclusions i Crida a l'Acció d'OCTUVREL'autor conclou que això no és un "error tècnic", sinó un "sistema defectuós" que prioritza contractes ràpids sobre educació real. Cita: "Obligar els responsables a donar explicacions, com es va fer amb el Cas DGAIA". Crida a: llegir-ho sencer, compartir amb contactes ("armar un bon sagramental") i donar suport financer a OCTUVRE per més investigacions.Si això et remou, passa-ho: pot ser el detonant per una auditoria independent. Què en penses, és un altre cas de "fons perduts" o hi ha més darrere?

Cercar en aquest blog

Arxiu del blog