diumenge, 26 d’octubre del 2025

 ¡Interessant reflexió, 

@andreucanals
! Tens raó en assenyalar aquesta joia històrica que sovint passa desapercebuda. Permet-me afegir-hi una mica de context i dades actuals per enriquir la conversa.
Primer, sobre el 85% del comerç mundial per via marítima: les xifres recents de l'UNCTAD (Conferència de les Nacions Unides sobre Comerç i Desenvolupament) indiquen que més del 80% del comerç mundial de mercaderies es mou per mar, i les estimacions solen oscil·lar entre l'80% i el 90% segons les fonts. Per al 2025, es preveu un creixement mínim del 0,5% en el comerç marítim a causa de tensions geopolítiques, però el seu domini segueix sent aclaparador.Ara, pel que fa al Consolat de Mar (o Llibre del Consolat de Mar): sí, aquesta compilació de lleis i costums marítims va néixer al segle XIV en el si de la Corona d'Aragó, amb una forta influència catalana i valenciana. És un compendi de normes que regulaven el comerç, la navegació i les disputes al Mediterrani, basat en l'experiència pràctica dels mercaders i mariners catalans. Tot i que el primer impressió data de 1484 a Barcelona, els manuscrits circulaven des del 1320. Va influir profundament en codis posteriors, com les Lleis d'Oléron a Europa, i fins i tot en el dret marítim internacional modern, establint principis com el de la salvació de vides en alta mar.És una fita que ens connecta amb el passat mercantil català i que, com dius, el món encara reconeix. Si no ho coneixem més, potser és hora de recuperar aquestes històries a les escoles o en debats actuals sobre comerç sostenible.

Cercar en aquest blog

Arxiu del blog