Lleis de Censura Globals: Una Visió General el 2025
Els lleis de censura a tot el món busquen equilibrar la llibertat d'expressió amb proteccions contra danys, desinformació, discurs d'odi i amenaces a la seguretat nacional. No obstant això, sovint generen debats sobre abusos, amb crítics que argumenten que permeten control governamental o corporatiu. Els estàndards internacionals de drets humans marquen la base: la llibertat d'expressió és un dret fonamental sota l'Article 19 de la Declaració Universal dels Drets Humans (UDHR, 1948) i l'Article 19 del Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics (ICCPR, 1966), però permeten restriccions "necessàries" si són proporcionades i no discriminatòries. En la pràctica, l'aplicació varia dràsticament per regió, amb el 2025 veient un focus intens en plataformes digitals enmig de desinformació impulsada per IA i pressions econòmiques als mitjans.Tendències globals el 2025 inclouen:
Tendències Emergents i Desafiaments el 2025
- Boom de Regulació Digital: Lleis com el Digital Services Act (DSA) de la UE i l'Online Safety Act (OSA) del Regne Unit obliguen a una moderació proactiva de contingut per part de plataformes, generant temors de "censura transfronterera" ja que s'apliquen extraterritorialment a gegants tecnològics globals.
- Fragilitat Econòmica com a Eina de Censura: L'Índex Mundial de Llibertat de Premsa de Reporters Sense Fronteres (RSF) 2025 destaca les pressions econòmiques —tancaments de mitjans, boicots d'anuncis i dominància de plataformes (ex: Google/Meta capturant 247.000 milions de dòlars en ingressos publicitaris)— com la principal amenaça, afectant 160/180 països i rebentant la puntuació global a una "situació difícil" per primera vegada.
- Censura Estatal vs. No Estatal: Governs (ex: Xina, Rússia) imposen bloquejos directes, mentre actors no estatals com oligarques influeixen via propietat. Els atacs físics persisteixen, però l'"invisibilització" digital (shadow-banning) augmenta.
- Resistència als EUA: Amb més de 70 projectes de llei estatals contra la llibertat d'expressió a l'educació superior, esforços federals com H.R. 908 (Stop the Censorship Act) busquen frenar "censura estrangera" importada.
Regió/Jurisdicció | Llei/Marc Clau | Àmbit i Restriccions | Tendències d'Aplicació (2025) | Impacte en la Llibertat d'Expressió |
|---|---|---|---|---|
Internacional | UDHR/ICCPR Art. 19 | Protegeix opinió/expressió; límits només per drets d'altres, ordre públic o moral. | El Consell de DDHH de l'ONU monitoritza; la Cúpula ODS 2025 lliga a "inclusió digital" però criticada per habilitar vigilància. | Base de protecció; violacions en 42 països "molt greus" (ex: Eritrea #180, Corea del Nord #179, Xina #178 segons RSF). |
UE | Digital Services Act (DSA, 2022/2024) | Objectiu: "contingut il·legal" (odi, desinformació); VLOPs (ex: X, Meta) han d'avaluar riscos sistèmics, eliminar en 24h, geo-bloquejar. Multes fins al 6% d'ingressos globals. | Més de 2M eliminacions al primer semestre 2025; codis contra desinformació (juliol); auditories per menors/danys IA. Transfronterer: Geo-bloquejos només UE, però plataformes sovint globalitzen regles. | Alt: "Efecte xilling" en discurs polític/religiós; crítics EUA l'anomenen "exportació de censura estrangera". |
Regne Unit | Online Safety Act (OSA, 2023/2025) | Mitiga "danys" (CSAM, odi, desinformació); deures escalonats per plataformes; verificació d'edat per porno. Multes fins al 10% d'ingressos. | Codis efectius des de juliol; investigacions Ofcom a plataformes Categoria 1; DMCCA afegeix proteccions al consumidor. | Moderat: Equilibra danys però arrisca sobre-moderació; projectes de llei 2025 objectiu "gestors de contingut il·legal". |
EUA | Primera Esmena + Secció 230 | Protegeix expressió; plataformes immune de responsabilitat per contingut d'usuaris. Lleis estatals varien (ex: privadesa CA, bans xarxes socials FL/TX). | Indagació FTC sobre shadow-banning (feb); 70+ projectes educatius estatals; H.R. 908 contra "censura". | Proteccions fortes; però avançada estatal i pressió estrangera (ex: DSA) l'erosionen. |
Xina | Llei de Ciberseguretat (2017) + Gran Muralla Xinesa | Bloqueja "subversiu"; requereix localització de dades, registre amb nom real. | Expansions 2025: regles contingut IA; bans VPN. RSF #178. | Sever: Control estatal total; +1.000 milions d'usuaris censurats. |
Índia | Regles IT (2021) + Acte Digital India (pendent) | Obliga oficials de queixes, eliminacions per "notícies falses"; rastreig per WhatsApp. | 2025: directrius IA; RSF #151 per influència oligàrquica. | Creixent: Objectiu dissidència; extraterritorial en plataformes. |
Rússia | Llei de "Notícies Falses" (2019) + Internet Sobirà | Criminalitza "desacreditar l'exèrcit"; bloqueja llocs. RSF #171. | 2025: Pic de censura bèl·lica; exili de periodistes. | Extrem: Dominància mitjans estatals. |
Austràlia | eSafety Act (2021) | Comissari ordena eliminacions per danys; reformes desinformació IA. | 2025: Sol·licituds globals d'eliminació. | Equilibrat però expansiu: Focus en ciberacoso. |
- Efectes Transfronterers: El geo-bloqueig de la DSA limita l'àmbit UE, però plataformes com Meta apliquen regles globalment per eficiència, censurant indirectament discurs EUA/UE (ex: canvis de política Meta 2025 sota Trump). VPNs ho eviten, però bans a Xina/Vietnam contraresten.
- Censura Econòmica: RSF nota fragilitat mediàtica en 92 països, amb oligarques (ex: Hongria #68) dictant contingut; anuncis digitals afavoreixen desinformació.
- IA i Desinformació: Lleis com la DSA avaluen riscos IA, però el canvi de Meta a Community Notes 2025 redueix fact-checking.
- Resistència: Grups com ADF International contraresten via advocacia; polítiques de visats EUA objectiu censors estrangers.