la indústria alimentària (Big Food) – Nestlé, Coca-Cola, PepsiCo, Unilever, Kraft-Heinz, Danone, Mars, Kellogg’s, Mondelez, etc. Es venen com “nutrició, plaer, sostenibilitat i fam zero al món”… i després et venen porqueria ultraprocessada que mata milions mentre destrueixen el planeta. Anem al gra, versió novembre 2025 sense anestèsia.
1. “Alimentem el món amb productes sans” → 70% ultraprocessats addictius
- Els seus productes estrella: Coca-Cola, Pringles, Oreo, Kinder, Nesquik, Actimel, Doritos, Maggi, etc.
- Tots amb sucre refinat, greixos trans/hidrogenats, sal i additius que creen addicció (el famós “bliss point” que et fa impossible parar).
- Resultat 2025: obesitat mundial al 15-20% (1.000 milions de persones), diabetis tipus 2 disparada, i 8 milions de morts l’any per malalties relacionades amb la dieta (més que el tabac).
- Coca-Cola Zero, Fanta Zero, Nestea “sense sucre”: substitueixen per aspartame, sucralosa i acesulfam-K (edulcorants artificials que estudios 2025 relacionen amb càncer, alteració microbiota i fins i tot més gana).
- Danone Actimel i Activia: “reforcen defenses” → només tenen els mateixos probiòtics que un iogurt natural de 0,50 €, però cobren 4 vegades més.
- Kellogg’s Special K i cereals “fitness”: més sucre que un dònut, però amb foto de noia prima corrent.
- Nestlé, Unilever i Mondelez: principals compradors d’oli de palma.
- Prometen “100% sostenible 2020-2030” des de fa 15 anys → 2025 encara el 80% ve de plantacions que cremen selva a Indonèsia i Malàisia (orangutans morts, emissions brutals).
- Mars i Ferrero (Nutella): “oli de palma sostenible” → el 2025 encara surten informes que el 20-30% ve de deforestació il·legal.
- Nestlé Baby Milk scandal 2.0: a països pobres segueixen promocionant llet en pols com “millor que la materna” (2025 encara passa a Àfrica i Àsia). Resultat: mares pobres dilueixen la llet perquè duri més → nens desnutrits i morts.
- Programes “filantròpics” de Nestlé i Unilever: donen 4 pots de llet i foto amb nens africans → després cobren 10 vegades més als mateixos països.
- Tyson Foods, JBS, Cargill (proveïdors de McDonald’s, Burger King, KFC): anuncien “benestar animal” i “cage-free 2025-2030”.
- Realitat 2025: pollastres que creixen en 35 dies (abans 90) tan grossos que no poden caminar, porcs en gàbies que no es poden girar, vaques plenes d’antibòtics.
- Nestlé i Danone: “llet responsable” → provenen de mega-granges on les vaques no veuen mai la llum del sol.
- Gasten milers de milions en lobby perquè NO posin impostos al sucre ni etiquetatge clar (com Xile o Mèxic).
- Financen “estudis” que diuen que “el sucre no engreixa” o “els cereals són part d’un esmorzar equilibrat” (pagant universitat i tot).
- 2025: Coca-Cola encara finança l’Acadèmia de Nutrició dels EUA perquè digui que “l’exercici és més important que la dieta”.
- Nestlé: surt que afegeixen sucre afegit a la llet per nadons Cerelac a Àfrica i Àsia (abril 2024), cosa prohibida a Europa.
- Kellogg’s i General Mills: demandats als EUA per dir “natural” i “sense colorants” quan tenen glyphosate i olis hidrogenats.
- Oli de palma cancerigen: 2025 encara venent productes amb olis parcialment hidrogenats que l’OMS diu que haurien d’estar prohibits.
- Et venen addicció disfressada de “plaer” i “nutrició”.
- Mata 8-11 milions de persones l’any (més que guerres + terrorisme + drogues il·legals juntes).
- Destrueix el planeta amb monocultius, plàstic i deforestació.
- I quan els critiquen: “la responsabilitat és del consumidor” o “nosaltres només donem opcions”.