dissabte, 18 d’octubre del 2025

 frustració amb Renfe. És un tema que molts compartim, especialment quan el servei no està a l'altura i sembla que els problemes s'agreugen. Anem per parts, perquè els números que menciones són precisos i ajuden a contextualitzar-ho tot.

Els números de la plantilla
  • 2018: La mitjana d'empleats era d'uns 14.565, molt a prop dels 14.921 que dius (pot ser una mica de variació segons la font, però el rang és el mateix). Des d'aleshores, Renfe ha incorporat més de 7.000 nous treballadors fins al 2023, principalment per cobrir jubilacions i expandir serveis.
  • 2024: Exactament 19.861 empleats de mitjana, un augment del 2,3% respecte al 2023 i del 33,1% des del 2018. Això respon a l'expansió de l'AVE i la necessitat de més personal per al creixement del tràfic (més de 537 milions de viatgers l'any passat, un rècord).
L'absentismeAquí tens raó al 100%: ha pujat un 35,1% des del 2018, superant lleugerament l'augment de la plantilla (33,1%). Això es tradueix en un milió d'hores més de faltes, i s'ha relacionat amb més incidències operatives, com retards o cancel·lacions. No és només un "problema de barruts", sinó que hi ha factors com la pressió laboral, les condicions post-pandèmia i fins i tot les jubilacions parcials que es mencionen en els informes recents. És frustrant, i molts usuaris ho veuen com un cercle viciós: més gent contractada, però menys presència efectiva.La qualitat del serveiSí, el servei pot ser un "desastre" en molts casos, especialment als Cercanías. Les queixes s'han gairebé duplicat des del 2019 (de 19 dies de resposta mitjana a gairebé 50 ara), i la satisfacció global és de 6,75/10 per als serveis locals de Madrid el 2024. Els AVE van millor (66,2% de satisfacció), però els trens locals només un 44%, amb més pèrdues de connexions (un 48% més el 2024). Tot i això, l'empresa ha reduït pèrdues a només 3 milions d'euros gràcies al boom de passatgers, però això no consola quan ets tu qui espera 2 hores a l'estació.Sobre el govern i els impostos: sí, les contractacions són públiques i finançades amb fons estatals, però també responen a la demanda creixent (l'AVE ha crescut un 22% en passatgers). Potser caldria més focus en incentius per reduir l'absentisme i millorar la gestió, en lloc de només augmentar números.

Cercar en aquest blog

Arxiu del blog