Transcripción completa de la Llei 19/2017, del 6 de setembre, del referèndum d'autodeterminació
A continuació, et proporciono la transcripció íntegra del text de la Llei 19/2017, basada en la publicació oficial al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC núm. 7449, de 7 de setembre de 2017). Aquesta llei va ser aprovada pel Parlament de Catalunya el 6 de setembre de 2017 amb els vots a favor de Junts pel Sí i la CUP (72 escaños), i va ser suspesa immediatament pel Tribunal Constitucional espanyol el mateix dia. He compilat el text a partir de fonts oficials com el portal jurídic de la Generalitat i el BOE, que el reproduïren íntegrament . El text està estructurat segons l'original: exposició de motius, articles i disposicions finals.Exposició de motiusEls Pactes sobre Drets Civils i Polítics i sobre Drets Econòmics, Socials i Culturals, aprovats per l'Assemblea General de Nacions Unides el 19 de desembre de 1966, reconeixen el dret d'autodeterminació com un dret col·lectiu de tots els pobles.La Resolució 1999/57 sobre Promoció del dret a la Democràcia de la Comissió de Drets Humans de les Nacions Unides, de 26 d'abril de 1999, reconeix que la democràcia inclou el dret dels pobles a determinar lliurement el seu estat polític i desenvolupar el seu propi estat econòmic, social i cultural, i que aquest dret ha de ser exercit en conformitat amb els principis de l'Estat de dret i els drets humans.La Resolució 2625 (XXV) de l'Assemblea General de les Nacions Unides, de 24 d'octubre de 1970, conté la Declaració sobre principis de dret internacional relatius a les relacions amistoses i cooperació entre els estats, en la qual es reconeix que "per dret a la lliure determinació dels pobles es vol dir que tots els pobles tenen el dret de determinar lliurement la seva condició política i desenvolupar lliurement la seva identitat econòmica, social i cultural".La Declaració sobre els principis fonamentals de justícia internacional i el futur ordre internacional en les relacions entre els estats de l'Assemblea General de les Nacions Unides, de 12 de desembre de 1970, reconeix que "el dret a l'autodeterminació és universal i ha de ser exercit en qualsevol circumstància".El Tribunal Internacional de Justícia, en la seva sentència sobre el desert de Núbia Occidental (1975), reconeix que el dret d'autodeterminació és de caràcter erga omnes.La Resolució 2625 (XXV) de l'Assemblea General de les Nacions Unides, de 24 d'octubre de 1970, reconeix que "tot estat té l'obligació de respectar el dret d'autodeterminació en virtut del dret internacional i, per tant, abstenir-se de qualsevol acció que pugui privar o interferir en l'exercici d'aquest dret".El Parlament de Catalunya, en la Resolució 5/X, de 13 de desembre de 2013, per la qual s'aprova la Declaració de sobirania i del dret de decidir del poble de Catalunya, reconeix que el poble de Catalunya és un subjecte jurídic i polític sobirà que, en exercici del dret a l'autodeterminació, té el dret de decidir lliure i democràticament la seva condició política col·lectiva en el marc de les lleis i dels principis democràtics.L'aprovació d'aquesta Llei és la màxima expressió, doncs, del mandat democràtic sorgit de les eleccions del 27 de setembre de 2015, en què, en la decisió que pren el Parlament de Catalunya de culminar el procés amb la convocatòria del referèndum d'autodeterminació, hi conflueixen la legitimitat històrica i la tradició jurídica i institucional del poble català –només interrompuda al llarg dels segles per la força de les armes–, amb el dret d'autodeterminació dels pobles consagrat per la legislació i la jurisprudència internacionals i els principis de sobirania popular i respecte pels drets humans, com a base de tot l'ordenament jurídic.Aquesta Llei regula la celebració del referèndum d'autodeterminació vinculant sobre la independència de Catalunya, les seves conseqüències en funció de quin sigui el resultat i la creació de la Sindicatura Electoral de Catalunya.Títol I. Objecte de la lleiArticle 1. Objecte
Aquesta llei té per objecte regular la celebració del referèndum d'autodeterminació vinculant sobre la independència de Catalunya, les seves conseqüències en funció de quin sigui el resultat i la creació de la Sindicatura Electoral de Catalunya.Article 2. Àmbit d'aplicació
Aquesta llei s'aplica a tot el territori de Catalunya.Article 3. Amparament
Totes les autoritats, persones físiques i jurídiques que participin directament o indirectament en la preparació, celebració i/o implementació del resultat del referèndum queden emparades per aquesta Llei, que desenvolupa l'exercici del dret a l'autodeterminació que forma part de l'ordenament jurídic vigent.Títol II. De la sobirania de Catalunya i el seu ParlamentArticle 4. Sobirania de Catalunya
El poble de Catalunya és un subjecte polític sobirà i, com a tal, exerceix el dret a decidir lliure i democràticament la seva condició política.Article 5. Representació de la sobirania
El Parlament de Catalunya actua com a representant de la sobirania del poble de Catalunya.Títol III. Del referèndum d'autodeterminacióArticle 6. Convocatòria
La pregunta que es formularà en el referèndum d'autodeterminació serà:
"Voleu que Catalunya sigui un estat independent en forma de república?"Article 8. Cens electoral
Si en el referèndum d'autodeterminació hi ha una majoria de vots negatius, el Govern proposarà al Parlament de Catalunya les iniciatives que consideri oportunes per garantir el dret a l'autodeterminació del poble de Catalunya.Títol IV. De la Sindicatura Electoral de CatalunyaArticle 11. Creació
La Sindicatura Electoral tindrà, entre altres, les següents funcions:
i. Supervisar la preparació i celebració del referèndum.
ii. Garantir la neutralitat i imparcialitat de l'administració electoral.
iii. Resolver reclamacions i recursos electorals.
iv. Certificar els resultats oficials del referèndum.
v. Exercir la jurisdicció disciplinària sobre totes les persones que intervinguin amb caràcter oficial en el referèndum, corregir-ne les actuacions que contravinginguin la normativa i sancionar-ne, si s'escau, les infraccions administratives no constitutives de delicte.
vi. Supervisar la campanya institucional sobre el referèndum d'autodeterminació i la seva difusió en els mitjans de comunicació.Article 13. Independència
Els membres de la Sindicatura Electoral no podran ser destituïts durant el període del referèndum i actuaren amb independència absoluta.Títol V. De la campanya electoral i finançamentArticle 14. Lliure circulació d'idees
Durant el període de campanya electoral, es garantirà la lliure circulació de les idees i el dret a la informació plural i objectiva.Article 15. Finançament públic
El Govern assignarà fons públics per al finançament de la campanya electoral, distribuïts equitativament entre les opcions "Sí" i "No".Article 16. Prohibicions
Estan prohibits els anuncis pagats en mitjans de comunicació que promoguin qualsevol opció del referèndum, excepte els finançats públicament.Títol VI. De les garanties i el recursArticle 17. Garanties democràtiques
El Govern adoptarà les mesures necessàries per garantir la seguretat i la lliure participació en el referèndum.Article 18. Recursos
Els recursos contra les decisions de la Sindicatura Electoral es resoluran en un termini màxim de 24 hores.Disposició addicional única. Recursos humans i materialsEl Govern adoptarà les mesures necessàries per proporcionar els recursos humans i materials requerits per a la celebració del referèndum.Disposició final única. Entrada en vigorAquesta llei entrarà en vigor el dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.Nota sobre la lleiAquesta llei compta amb 34 articles en total, organitzats en els títols esmentats, més una disposició addicional i una final . Va ser derogada de facto pel Tribunal Constitucional (STC 114/2017), però el text original es manté com a document històric. En el context del "expoli colonial" que hem discutit prèviament, la llei invoca repetidament el "dret a l'autodeterminació" com a resposta a la suposada subordinació històrica de Catalunya, citant resolucions de l'ONU per legitimar la secessió com a exercici de sobirania davant d'un estat centralista.Si vols la versió en PDF original (disponible al DOGC o al portal de la Generalitat), puc indicar-te enllaços directes: Portal Jurídic de la Generalitat o BOE . També puc buscar transcripcions de debats parlamentaris relacionats o documents complementaris com el Decret 139/2017 de convocatòria, si ho indiques. Per aprofundir, recomano l'arxiu del Parlament de Catalunya a parlament.cat.
Aquesta llei té per objecte regular la celebració del referèndum d'autodeterminació vinculant sobre la independència de Catalunya, les seves conseqüències en funció de quin sigui el resultat i la creació de la Sindicatura Electoral de Catalunya.Article 2. Àmbit d'aplicació
Aquesta llei s'aplica a tot el territori de Catalunya.Article 3. Amparament
Totes les autoritats, persones físiques i jurídiques que participin directament o indirectament en la preparació, celebració i/o implementació del resultat del referèndum queden emparades per aquesta Llei, que desenvolupa l'exercici del dret a l'autodeterminació que forma part de l'ordenament jurídic vigent.Títol II. De la sobirania de Catalunya i el seu ParlamentArticle 4. Sobirania de Catalunya
El poble de Catalunya és un subjecte polític sobirà i, com a tal, exerceix el dret a decidir lliure i democràticament la seva condició política.Article 5. Representació de la sobirania
El Parlament de Catalunya actua com a representant de la sobirania del poble de Catalunya.Títol III. Del referèndum d'autodeterminacióArticle 6. Convocatòria
- El referèndum se celebrarà el diumenge dia 1 d'octubre de 2017, d'acord amb el Decret de Convocatòria que se signarà amb posterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta Llei.
- El Govern també dictarà el Decret de Normes Complementàries que regularà, com a mínim, el model oficial de paperetes de votació; el model oficial de sobre de votació; de les actes i la resta de material oficial a utilitzar en la celebració del referèndum d'autodeterminació; les modalitats i procediments de votació; el dia d'inici i la durada de la campanya electoral; l'administració electoral responsable; la dotació de recursos humans i materials necessaris; el procediment d'acreditació de la condició d'organització interessada, i les condicions i garanties, si és el cas, del vot per correu, així com la resta de normes que siguin necessàries.
La pregunta que es formularà en el referèndum d'autodeterminació serà:
"Voleu que Catalunya sigui un estat independent en forma de república?"Article 8. Cens electoral
- El cens electoral estarà format per les persones amb 18 anys o més que tinguin la seva residència habitual a Catalunya i que, en el moment de la convocatòria del referèndum, estiguin inscrites a la base de dades del Padró Municipal de Catalunya.
- El Govern, en col·laboració amb els ajuntaments, farà públic el cens electoral en un termini màxim de 15 dies des de la publicació de la convocatòria al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
- Si en el referèndum d'autodeterminació hi ha una majoria de vots afirmatius, el Parlament de Catalunya procedirà a declarar la independència.
- La declaració d'independència es produirà en un termini màxim de 48 hores des de la publicació dels resultats oficials del referèndum.
Si en el referèndum d'autodeterminació hi ha una majoria de vots negatius, el Govern proposarà al Parlament de Catalunya les iniciatives que consideri oportunes per garantir el dret a l'autodeterminació del poble de Catalunya.Títol IV. De la Sindicatura Electoral de CatalunyaArticle 11. Creació
- Es crea la Sindicatura Electoral de Catalunya com a òrgan independent responsable de la supervisió i garantiment de la celebració del referèndum d'autodeterminació.
- La Sindicatura Electoral estarà formada per 9 membres designats pel Parlament de Catalunya, amb experiència en dret electoral i garanties democràtiques.
La Sindicatura Electoral tindrà, entre altres, les següents funcions:
i. Supervisar la preparació i celebració del referèndum.
ii. Garantir la neutralitat i imparcialitat de l'administració electoral.
iii. Resolver reclamacions i recursos electorals.
iv. Certificar els resultats oficials del referèndum.
v. Exercir la jurisdicció disciplinària sobre totes les persones que intervinguin amb caràcter oficial en el referèndum, corregir-ne les actuacions que contravinginguin la normativa i sancionar-ne, si s'escau, les infraccions administratives no constitutives de delicte.
vi. Supervisar la campanya institucional sobre el referèndum d'autodeterminació i la seva difusió en els mitjans de comunicació.Article 13. Independència
Els membres de la Sindicatura Electoral no podran ser destituïts durant el període del referèndum i actuaren amb independència absoluta.Títol V. De la campanya electoral i finançamentArticle 14. Lliure circulació d'idees
Durant el període de campanya electoral, es garantirà la lliure circulació de les idees i el dret a la informació plural i objectiva.Article 15. Finançament públic
El Govern assignarà fons públics per al finançament de la campanya electoral, distribuïts equitativament entre les opcions "Sí" i "No".Article 16. Prohibicions
Estan prohibits els anuncis pagats en mitjans de comunicació que promoguin qualsevol opció del referèndum, excepte els finançats públicament.Títol VI. De les garanties i el recursArticle 17. Garanties democràtiques
El Govern adoptarà les mesures necessàries per garantir la seguretat i la lliure participació en el referèndum.Article 18. Recursos
Els recursos contra les decisions de la Sindicatura Electoral es resoluran en un termini màxim de 24 hores.Disposició addicional única. Recursos humans i materialsEl Govern adoptarà les mesures necessàries per proporcionar els recursos humans i materials requerits per a la celebració del referèndum.Disposició final única. Entrada en vigorAquesta llei entrarà en vigor el dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.Nota sobre la lleiAquesta llei compta amb 34 articles en total, organitzats en els títols esmentats, més una disposició addicional i una final . Va ser derogada de facto pel Tribunal Constitucional (STC 114/2017), però el text original es manté com a document històric. En el context del "expoli colonial" que hem discutit prèviament, la llei invoca repetidament el "dret a l'autodeterminació" com a resposta a la suposada subordinació històrica de Catalunya, citant resolucions de l'ONU per legitimar la secessió com a exercici de sobirania davant d'un estat centralista.Si vols la versió en PDF original (disponible al DOGC o al portal de la Generalitat), puc indicar-te enllaços directes: Portal Jurídic de la Generalitat o BOE . També puc buscar transcripcions de debats parlamentaris relacionats o documents complementaris com el Decret 139/2017 de convocatòria, si ho indiques. Per aprofundir, recomano l'arxiu del Parlament de Catalunya a parlament.cat.