El Rol de la Lliga de Nacions: Un Intent Fallit de Pau Global
La Lliga de Nacions (en anglès, League of Nations; en francès, Société des Nations) va ser l'organització internacional predecessora de les Nacions Unides, fundada el 10 de gener de 1920 com a part del Tractat de Versalles que va posar fi a la Primera Guerra Mundial. Impulsada principalment pel president estatunidenc Woodrow Wilson —autor dels Catorze Punts per a la pau—, la Lliga va néixer amb l'ambiciós objectiu de prevenir futures guerres globals a través del col·lectivisme internacional, promovent la cooperació entre nacions i el respecte al dret internacional. Amb seu a Ginebra (Suïssa), va comptar amb 58 països membres en el seu apogeu, tot i que la no adhesió dels Estats Units —el seu principal impulsor— va ser un cop fatal des del principi. El seu rol, definit en el Pacte de la Lliga (integrat com a Part I del Tractat de Versalles), es centrava en quatre pilars principals: la seguretat col·lectiva, la resolució pacífica de disputes, el desarmament i la promoció de la justícia social i econòmica. Tot i això, la seva ineficàcia davant l'ascens de règims totalitaris va portar al seu col·lapse, dissolent-se oficialment el 20 d'abril de 1946 i cedint les seves funcions a l'ONU.Pilars Fonamentals del Seu RolEl rol de la Lliga es va estructurar al voltant d'un sistema dissenyat per substituir l'anarquia de les aliances prebèl·liques per un marc cooperatiu, amb òrgans com l'Assemblea (reunions anuals amb representació universal), el Consell (amb potències principals com el Regne Unit, França i Itàlia) i la Secretaria Permanent. Els seus objectius principals eren:
- Manteniment de la Pau i Seguretat Col·lectiva: L'article 10 del Pacte obligava els membres a respectar la integritat territorial i la independència política d'altres estats, previst amb sancions econòmiques o militars col·lectives en cas d'agressió. Aquest era el cor de la Lliga: actuar com a "policia mundial" per dissuadir conflictes, amb mecanismes com la resolució 14 (1920) que condemnava la guerra com a mitjà de política nacional.
- Resolució Pacífica de Disputes Internacionals: La Lliga actuava com a mediadora en conflictes, promovent l'arbitratge, la mediació i la judicatura. L'article 12 requeria que les parts en disputa es sotmetessin a una de les tres vies: negociacions directes, consell de la Lliga o la Cort Permanent de Justícia Internacional (creada el 1922). Exemples inclouen la resolució de la disputa fronterera entre Suècia i Finlàndia pels illes Åland (1921), on la Lliga va imposar una solució neutral.
- Promoció del Desarmament i Control d'Armes: Un objectiu clau era reduir les armes per evitar una nova guerra, amb conferències com la de 1921-1922 que van limitar flotes navals (Tractat de Washington). La Lliga va supervisar mandats colonials (article 22), administrant territoris com Palestina o Togo per preparar-los a la independència, tot i que això va ser criticat com a neocolonialisme disfressat.
- Cooperació en Assumptes Socials i Humanitaris: Més enllà de la seguretat, la Lliga va abordar qüestions globals com la salut pública (a través de l'Oficina Internacional d'Higiene Pública), el tràfic d'opi i la protecció de minories ètniques (amb tractats com el de 1919 per a Polònia). Va ser pionera en l'ètica internacional, creant organismes com l'Organització Internacional del Treball (OIT, 1919) i la Unió Internacional per a la Protecció de l'Infància.
- Absència de Potències Clau: Sense els EUA (que el Senat va rebutjar el 1919), i amb retirades com la d'Alemanya (1933), Japó (1933) i Itàlia (1937), la Lliga va perdre credibilitat. L'URSS només s'hi va unir el 1934, i va ser expulsada el 1939 per la invasió de Finlàndia.
- Ineficàcia davant Agressions: Va fallar en casos emblemàtics, com la invasió japonesa de Manxúria (1931), on la Comissió Lytton va condemnar l'acció però no va imposar sancions efectives; la guerra italo-etíop (1935), on les sancions econòmiques van ser mínimes i Itàlia va conquerir Etiòpia; o l'Anschluss d'Hitler a Àustria (1938), ignorat per manca d'un exèrcit propi.
- Estructura Feble: Sense un exèrcit permanent ni mecanismes vinculants, dependia de la voluntat dels membres. El Consell, amb decisions per unanimitat, es va paralitzar davant vetos implícits, i el pressupost limitat (finançat per contribucions voluntàries) va restringir les seves operacions.