Exemples Numèrics sobre el Déficit Fiscal i el Model de Finançament
Per respondre a la teva sol·licitud, aquí tens exemples numèrics addicionals basats en dades recents (fins a 2024-2025), extretes de fonts oficials com l'Informe Anual de l'Economia Catalana 2024 i estimacions del Consell per la República. Em centro en l'evolució històrica del dèficit fiscal (amb l'Estat), el dèficit autonòmic de la Generalitat, impactes sectorials del model proposat singular i projeccions. Incloc taules per claredat i cito fonts per transparència.1. Evolució Recents del Déficit Fiscal (amb l'Estat Espanyol)El dèficit fiscal crònic (mètode càrrega-beneficis) ha estat persistent, amb una mitjana històrica del 8,1% del PIB en els últims 38 anys. Per al 2024, l'estimació mínima és de 25.655 milions d'euros, impulsada pel PIB de 316.728 milions d'euros.
Aquest dèficit representa la diferència entre els 57.194 milions d'euros recaptats per l'AEAT a Catalunya el 2024 (+6,8% vs. 2023) i els recursos rebuts (~27.910 milions en bestretes, +9,7%).2. Déficit Autonòmic de la Generalitat (2007-2024)A diferència del dèficit fiscal amb l'Estat, aquest mesura el balanç intern de la Generalitat (SEC). Va reduir-se dràsticament el 2024 gràcies a ingressos fiscals (+14,8%, de 35.363 a 40.586 milions d'euros).
Projecció 2025: No disponible detalladament, però alineat amb dèficit públic espanyol al 2,8% del PIB, amb espai fiscal per estabilitzadors automàtics.3. Impactes Numèrics del Model Singular ProposatLa proposta de 2023-2024 (basada en ingressos reals) estima un augment net d'ingressos de ~26.000 milions d'euros anuals, eliminant el dèficit fiscal. Exemples sectorials per al 2021 (escalables al 2024 amb PIB +3,6%):
Això milloraria la calificació creditícia (Fitch) i retornaria empreses exiliades (371 el 2024). Impacte macro: PIB +0,5-1% anual addicional per major inversió pública.Aquests exemples il·lustren com el model actual genera desequilibris (ex.: interessos FLA +78,2% a 1.325 M€), mentre el singular promet equilibri.
Any | Déficit Fiscal (milions €) | % del PIB | Notes/Fons |
|---|---|---|---|
2019 | >30.000 | ~11-12% | Trencament del sostre històric; impacte pre-pandèmia. |
2021 | 21.982 | 9,6% | Dades oficials Generalitat (càrrega-beneficis). |
2023 | ~22.000 | ~7,5% | Flux-monetari: 20.772 M€; execució inversions Estat al 44,6%. |
2024 | 25.655 | 8,1% | Estimació mínima; PIB 316.728 M€; mitjana 38 anys. |
2025 (proj.) | 26.000-28.000 | 8-8,5% | Basat en PIB previst +2,6% (fins a ~325.000 M€); riscos proteccionisme (-0,3% a -0,8% PIB). |
Any | Déficit Autonòmic (milions €) | % del PIB | Canvi vs. Any Anterior (pp %) |
|---|---|---|---|
2014 | - (no detallat) | -2,7% | - |
2017 | - | -0,5% | Millora post-crisis. |
2020 | - | -0,5% | Impacte pandèmia moderat. |
2022 | - | -1,4% | Augment post-recupació. |
2023 | -3.875 | -1,37% | Execució inversions Estat baixa (44,6%). |
2024 | -1.227 | -0,41% | Reducció 68,3%; despeses +8,8% (a 41.118 M€). |
- Recaptació total estimada: 52.723 M€ (vs. 25.616 M€ actuals; +26.107 M€ bruts).
- Quota a l'Estat: ~20.000-22.000 M€ (compensació serveis + solidaritat; ~40-45% dels ingressos locals).
- Fons addicionals nets:
- Salut: +5.000 M€ (per cobrir dèficits en concerts sanitaris, +14,7% despeses 2024 a 13.760 M€).
- Educació: +3.000-6.000 M€ (increment personal +9,2% a 11.472 M€).
- Infraestructures: +2.000-4.000 M€ (inversions reals -13,6% 2024 a 1.051 M€; NGEU 1.750 M€ assignats).
- Dependència i sequera: +600 M€ en ajuts (transferències +5,1% a 12.453 M€).
Sector | Despesa Actual 2024 (M€) | Augment Estimat Model Singular (M€) | % Increment |
|---|---|---|---|
Salut (concerts) | 13.760 | +5.000 | +36% |
Educació/Personal | 11.472 | +3.000-6.000 | +26-52% |
Inversions Reals | 1.051 | +2.000 | +190% |
Total Nets | - | +10.000-15.000 | +25-40% PIB sectorial |