divendres, 17 d’octubre del 2025

 Simulació Detallada del Model de Finançament per a Catalunya el 2026

Gràcies per la teva sol·licitud. He realitzat una simulació numèrica detallada i actualitzada per al 2026, basant-me en les dades més recents disponibles a octubre de 2025 (previsions macroeconòmiques del Govern de maig i octubre, Informe d'Orientacions Pressupostàries 2026 i projeccions del Banc d'Espanya/OCDE). La simulació compara l'escenari actual (règim comú) amb l'escenari singular proposat (ingressos reals, recaptació total via ATC i quota bilateral a l'Estat).Aquesta projecció assumeix una implementació parcial del model singular a partir de 2026 (segons l'acord de la Comissió Bilateral de juliol 2025), però amb riscos d'impàs polític: les negociacions estan estancades per l'ordinalitat i la bilateralitat, i hi ha perill que Catalunya entri al 2026 sense pressupost nou (prorrogant el de 2025). El sostre de despesa no financera s'ha fixat en 40.524 M€ (+7% respecte a 2025), i l'Estat permet un dèficit autònom del 0,1% del PIB. Sense reforma, el dèficit fiscal amb l'Estat es manté al ~8% del PIB.La simulació s'ha calculat amb un model en Python, escalant des del 2025 i incorporant creixements específics (ingressos +9,3%, recaptació +3,1%).Supòsits Clau de la Simulació
  • PIB 2026: 331.464 M€ (creixement del 2,1% respecte als 324.646 M€ de 2025, segons previsió recent del Govern; consens OCDE/Banc d'Espanya: 1,9-2,4%).
  • Factor d'escala: 1,021 (creixement PIB) + ajustos sectorials.
  • Recaptació total generada (singular): 71.898 M€ (+3,1% per creixement fiscal + PIB).
  • Quota a l'Estat: 10.090 M€ (només per serveis compartits; escalada, baixa per eliminar dèficit crònic).
  • Déficit fiscal baseline: 8% del PIB (sense reforma).
  • Déficit autònom baseline: -0,1% del PIB (objectiu Estat).
  • Despeses no financeres: 40.524 M€ (sostre oficial).
  • Riscos: Escenari base; guerra comercial podria rebajar el PIB un 0,5-1%, reduint recaptació en ~1.500 M€.
El model singular genera un guany net de ~24.775 M€, passant d'un dèficit fiscal a zero i permetent un superàvit autònom.Resultats Generals: Taula de Comparació
Mètrica
Model Actual (Règim Comú)
Model Singular
Diferència (Guany Net)
Notes
PIB 2026 (M€)
331.464
331.464
0
Creixement 2,1%; font: Govern (octubre 2025).
Recaptació Total Generada (M€)
-
71.898
+71.898
Gestió plena ATC; +3,1% (PIB + fiscal).
Finançament Total (M€)
37.033
61.808
+24.775
Actual: bestretes + tributs (+9,3%); singular: recaptació - quota.
Quota a l'Estat (M€)
-
10.090
-10.090
Serveis compartits; solidaritat bilateral (baixa per zero dèficit).
Ingressos Addicionals Nets (M€)
-
24.775
+24.775
+7,5% del PIB; elimina "expoli".
Dèficit Fiscal amb l'Estat (M€)
-26.517
0
+26.517
Zero amb singular; millora crèdit (Fitch).
Dèficit Autònom (M€)
-331
+24.444
+24.775
De -0,1% a +7,4% PIB; objectiu complert.
Despeses No Financeres Totals (M€)
40.524
65.299
+24.775
Sostre oficial; +64% amb inversions.
  • Explicació clau:
    • Finançament actual: Basat en liquidacions retardades (+9,3% ingressos no financers, segons IOP 2026).
    • Guany net: Cobreix el dèficit i permet inversions; sense singular, més deute FLA (interessos +20% previst).
    • Impacte macro: +0,4-0,9% addicional al PIB per despesa pública; possible retorn d'empreses (tendència positiva post-2024).
Impactes Sectorials: Assignació del Guany NetEl guany net (24.775 M€) s'assigna prioritzant necessitats (19% salut, 18% educació, etc.), escalat des del 2025 i ajustat al sostre de 40.524 M€ base.
Sector
Despesa Actual 2026 (M€)
Augment Estimat (M€)
Despesa Singular 2026 (M€)
% Increment
Notes
Salut (concerts sanitaris)
14.460
+4.985
19.445
+34%
+15% despeses 2025; llistes d'espera -20%.
Educació (personal/docència)
12.050
+4.474
16.524
+37%
+9% personal; digitalització +500 M€.
Infraestructures i habitatge
1.104
+3.179
4.283
+288%
NGEU residual +1.200 M€; transport verd.
Dependència i serveis socials
13.080
+5.002
18.082
+38%
+6% ajuts; cobertura sequera +700 M€.
Altres (transició verda, immigració)
12.700
+8.709
21.425
+69%
CO₂ i aigua; bonificacions (+ Llei 8/2025).
Total Assignat
40.524
24.775
65.299
+61%
Equilibri amb superàvit; cobertura guany.
  • Explicació sectorial: Increments proporcionals al 2025, ajustats al creixement. Amb singular, les despeses creixen sense alçar impostos locals, gràcies a eficiència ATC (sense retards).
Desenvolupaments i Riscos a Octubre 2025Les negociacions (Comissió Bilateral) han avançat en bases per "finançament en xarxa" (ATC + AEAT), però l'ordinalitat (mantenir posició relativa en recursos per habitant) és l'escull principal, amb rebuig d'altres CCAA. El Parlament reclama acord per Pressupostos 2026; ERC amenaça bloquejar PGE si no hi ha progrés. Sense singular, el dèficit autònom es manté al 0,1%, però el fiscal amb Estat puja a 26.517 M€. Risc alt: prorrogada pressupostària si impàs.Aquesta simulació és prospectiva; xifres finals depenen de l'acord (previsió: finals 2025).

Cercar en aquest blog

Arxiu del blog